De Hemelvaartskoppel , een wedstrijd van uitersten.

Maandag, 13 mei 2024

Donderdag is de traditionele Hemelvaartskoppel gehouden aan de Hank . Er hadden zich 8 koppels aangemeld voor deze wedstrijd .

Door de inzet van de tractor met platte wagen was eenieder tijdig aan de waterkant voor de loting .
Het was een kleine wereld door de mist , niet te hopen dat de vis daar ook last van zou hebben .
De voorspellingen waren redelijk te noemen , iedereen kende wel iemand die in de dagen voor deze wedstrijd aan de Hank had gezeten en aardig gevangen had , de vangsten bestonden uit grote brasems , voorns en windes .
Op de stekken aangekomen was er wel enige bedrijvigheid van paaiende vis . Wat naar later zou blijken voor veel vissers de enige vissen die ze op deze dag zouden zien . Bij aanvang van de wedstrijd was de mist toch een bepalende factor , normaal gesproken kies je een punt aan de andere zijde van het water , maar deze was niet te zien . Daarom werd er door de meesten gestart op de korte lijn om als de mist op zou trekken te schakelen naar de lange lijn . Leuke theorieen , maar als de vis niet meewerkt wordt het lastig .
Het belrondje halverwege  de wedstrijd toch maar iets vervroegd  , dat gaf de bevestiging dat het uiterst moeizaam of zelfs onmogelijk was was om een visje te vangen .
Alleen op de stek 8 werden een paar vissen gevangen ,op de overige stekken was er zelfs geen aanbeet te melden .
Toen de mist was opgetrokken was eenieder zichtbaar , hoe jammer dat ook was , want er is niets vervelender dan 4 uur naar 2 vissers te moeten kijken die slag op slag een grote platte binnen halen , terwijl er op je eigen stek geen leven te bekennen is en er zelfs gebeld wordt om een net te mogen lenen omdat de eerste 4 netten al aardig gevuld blijken .
Na 6 uurtjes turen naar een hengeltop , dobbertje of de binnenkant van je oogleden was het tijd voor de weging .
De weegploeg was op de eerste 7 nummers snel klaar , op nummer 1 tot en met 5 kon geen vis ter weging worden aangeboden .
De prijsuitreiking bracht duidelijkheid waar de vis dan wel was , op steknummer 6  zaten Jos Hiethaar en Harrie Keepers , zij wisten met bijna 5 kilo de 3e plaats te bemachtigen met op plaats 2 ,op steknummer 7 Richard Rademaker en Chris Geertsema met 8,5 kilo .
Op steknummer 8 zaten de winnaars van vandaag , Gerard en Rudi Broekman  wisten maar liefst 79 kilo te vangen .
Dit was voor dit koppel de 3e overwinning op rij dus het toch niet helemaal toevallig zijn , voor de rest een uitdaging voor volgend jaar.
Onder dankzegging en de  belofte dat er volgend jaar weer een Hemelvaartkoppel op het programma staat keerde eenieder huiswaarts .
De volgende wedstrijd staat gepland op zondag 19 mei en wordt gevist in de Jachthaven .