Jeugd DHV Diepenveen op bezoek bij vispassage in Doesburg!

Zondag, 15 mei 2022

Op zaterdagmorgen 7 mei vertrokken de Jeugdleden van de Diepenveense Hengelsport Vereniging naar het pittoreske Stadje Doesburg, om de vispassage, welke in 2019 is gebouwd en de grootste in Nederland is te bezoeken. Bij aankomst stond onze gids al klaar om ons volledig te informeren over de werking en het doel van deze vispassage.

Deze passage moet een maximale hoogte overbruggen van 5.00 mtr. en is 150 mtr. lang, voorzien van 54 aluminium panelen,
die elke keer in hoogte 4 cm. verschillen. Na een zeer duidelijke uitleg konden we alle trappen goed bekijken met als hoogtepunt
de bezichtiging via een glazen paneel bijna onderin deze passage, waarin we de passerende vissen
konden zien zwemmen, heel mooi en heel interessant!
Er kwamen blankvoorns, brasems en windes voorbij. Er is zelfs al een rivierprik waargenomen, een trekvis die al bijna een kwart
eeuw niet meer gezien was. De vis kan zowel naar boven als naar beneden zwemmen, maar in de paaitijd trekken ze
graag stroomopwaarts.
Vroeger vond de telling en herkenning plaats via een fuik aan de bovenzijde, tegenwoordig is hier software voor ontwikkeld met gelijk herkenning en grootte van de vis die voorbij zwemt en deze info wordt op een centraal punt opgeslagen.
Deze vispassage is volledig voorzien van informatie panelen met alle info. Deze vispassages zijn er speciaal voor aangebracht dat de vissen naar paaigebieden, waar veel meer begroeiing en beplanting aanwezig is en op stromend water bijna niet, kunnen ze en
worden ze meestal in de buurt van een stuw of sluis gemaakt.
 Je hebt ze in verschillende uitvoeringen, zowel kunstmatig als natuurlijk. Er zijn er inmiddels al heel veel in ons land, bij ons vlak
in de buurt en makkelijk te zien zijn is op de Wetering bij Hoenlo, bij de Wetering in Wijhe en bij de Schipbeekbrug in Bathmen,
welke zeker allen een bezoekje waard zijn.
Deze vispassage in Doesburg is vrijuit te bezoeken en er is een parkeerplaats bij. Het onderwater
panorama is alleen onder begeleiding van een gids, die alleen in groepsverband te bespreken is via
het VVV.
Het adres van de vistrap is bij de stuw en sluis aan de Barend Ubbinkweg – 6981 EC Doesburg

Een echte aanrader namens het Jeugdteam van DHV Diepenveen.