Uit de Diepenveense courant

Woensdag, 8 november 2017

Onlangs heeft onze voorzitter een artikel geschreven over onze vereniging. Dat artikel ging over de Molenkolk in Diepenveen. Omdat niet alle leden dit huis-aan-huisblad ontvangen willen wij als bestuur dit de leden niet onthouden.

Plan Molenkolk

De Molenkolk die zo mooi ligt in de dorpskom, goed bereikbaar voor de jeugd, jongere- en oudere bewoners en gehandicapten en minder-gehandicapten.
Wie heeft er als kind vroeger niet leren zwemmen en heeft er niet gezwommen, gevist in de Molenkolk en in de winters op leren schaatsen en of er op geschaatst.

Wie van de huidige kinderen zou dat nu ook niet willen? Wie zou er tijdens een mooie zomerdag weer niet een keer willen kunnen zwemmen? Wie van de ouderen en gehandicapten en minder-gehandicapten, zou niet graag via de goede bereikbaarheid van de Molenkolk tijdens het seizoen een hengeltje uit willen gooien en zo een leuke dag te kunnen vertoeven aan de waterkant?
Wie van de bewoners rondom de Molenkolk zouden niet blij zijn eindelijk verlost te worden van de stank die Molenkolk voortbrengt, vanwege de overvloed aan blad dat in de Molenkolk terecht is gekomen de afgelopen twee decennium.
Wie zou het niet kunnen waarderen als er een fontein geplaatst zou worden in de Molenkolk en daarmee het overtollige kroos achterwege blijft en men kan genieten van een schone Molenkolk tijdens een wandeling door het dorp?
Wie van de bewoners en recreërende vakantiegangers die Diepenveen aandoen zouden het niet prachtig vinden om ook gebruik te kunnen maken van een mooi stuk groenvoorziening in de dorpskern van Diepenveen. Naar mijn bescheiden mening zouden daarmee heel veel mensen blij gemaakt kunnen worden.

Wij als Diepenveense hengelaars Vereniging zijn al jaren begaan met de teloorgang van de Molenkolk. Niet alleen vanwege het feit dat onze hobby niet of nauwelijks meer uitgevoerd kan worden. Maar met name omdat het voor de jeugd, ouderen en gehandicapten en minder-gehandicapten is een groot gemis is en het betreurenswaardig is dat er niets aan gedaan wordt.
Na jaren van klachten uit de buurt over stankoverlast en de groene laag op het water vanwege ( eendenkroos ) en de ervaringen vanuit onze vereniging dat het visbestand tot een onaanvaardbaar niveau is gedaald, heeft één van de bewoners in een eerder stadium al een keer een poging gedaan om middels het uitzetten van ( karpers ) in de Molenkolk daar een verbetering in aan te brengen. Helaas is dat op een fiasco uitgedraaid. Alle ingebrachte vis is dood gegaan, doordat overmatig blad, wat van de bomen afvalt en in het water terecht was gekomen. Er geen open doorstroming van water vanuit de wetering in de kolk meer mogelijk is door afsluiten van een bestaande verbinding.

De Diepenenveense Hengelaars Vereniging heeft daarop in de afgelopen drie jaren het voortouw genomen en haar medewerking toegezegd om te trachten de Molenkolk weer in haar oude glorie terug te laten brengen.
Er is vanaf 2014 gesproken met de aanwonenden van de Molenkolk, de gemeente Deventer, het Waterschap Drents Overijsselse Delta en Sportvisserij Oost Nederland en gevraagd om met onze gezamenlijke kennis en (financiële) middelen te komen tot een oplossing.
Van alle plannen en toezeggingen die daaruit zijn voortgekomen heeft er een visserijkundig onderzoek plaats gevonden. Waaruit is gebleken dat er zich bijna geen vis meer in de Molenkolk bevind.
In 2015 zijn de bomen en struiken aan de kant van mevr. Akkersdijk deels gekapt en gesnoeid. Daarmee voorkomende dat niet nog meer blad in de Molenkolk terecht komt.

De kosten daarvan zijn gedragen door Mevr. Akkersdijk, Sport Visserij Oost Nederland, Diepenveense Hengelaars Vereniging en een subsidie van de gemeente Deventer.
De Diepenveense Hengelaars Vereniging heeft toegezegd in 2015 de begroeiing aan de gemeentelijke kant te gaan onderhouden en dat de gemeente Deventer het grasveld blijft maaien langs de Molenkolk.

Waar staan we nu en wat is er realiseerbaar? Dat is een punt wat wij graag onder uw aandacht willen brengen. Heeft u ideeën? Suggesties? Laat het ons weten.
Maar neem ook uw eigen verantwoordelijkheid en spreek de gemeente en het waterschap aan op hun tekortkoming en laten we er samen voor zorgen dat de gemeente Deventer en het Waterschap in haar begroting van het komende jaar rekening gaat houden met het onderhoud en het weer in haar oude glorie terugbrengen van de Molenkolk!

Gé Duchatteau
Diepenveense Hengelaars Vereniging